14 června, 2011

Přežral se nebo udělal dietní chybu(?), aneb co do člověka vchází…

Přežral se nebo udělal dietní chybu(?), aneb co do člověka vchází…

V tomto školním roce jsem si udělal nový osobní rekord. Byl jsem čtyřikrát na lékařském zákroku, z toho dvakrát na docela těžkém. K tomu jsem prodělal tolikrát koliku, že jsem přestal počítat jak často. Pokud nevíte co je kolika, buďte rádi. Pro popis snad jediné – dost to bolí. Nechci se ale vice rozepisovat o svých nemocích, rád bych se podělil o jinou věc, která souvisí s duchovním životem a na kterou jsem přišel díky svým problémům.
Když mne odvezli do nemocnice, jedna z prvních otázek doktorů byla, nejen co mě bolí, ale co jsem jedl. Když doktoři zjistí, že jste snědli něco tučného, těžko poživatelného, že jste pili alkohol a že v důsledku toho je vám zle, nazvou to poněkud cudně „dietní chybou“. Přece jen to zní lépe než „přejedl se“, „přežral se“, „neovládl se v jídle a pití“, „jí jak pra..“.
Později jsem se dozvěděl, že leccos lze v těle ovlivnit tím, co jíme a že velmi mnoho nemocí má původ ve špatném jídle. To jsem tušil, překvapilo mně ale, jak moc jídlo může ovlivnit fungování našeho těla. Pochopitelně je mnoho nemocí, které nejsou kvůli špatnému jídlu, ale je i mnoho těch, které s jídlem souvisí. Pokud to tedy shrneme, potom to, co do člověka vchází, může zásadně ovlivnit, jak se člověk cítí a jaké má zdraví. Charakteristické prý je, že špatná strava se často neprojeví hned, ale až časem a pak to ovšem někdy stojí za to. Tedy nemoc může být dost komplikovaná.
Možná chápete, kam mířím – podobný princip platí i o oblastech, které necháme vejít do své mysli, čím se zabýváme a nad čím přemýšlíme. Mohli bychom povědět, že duchovní zdraví, je hodně ovlivněno tím, čím krmíme svoji mysl. Možná více, než jsme ochotni si připustit. Jak a nad čím přemýšlíme, má velký vliv na to, co děláme. Tak jako strava může paralyzovat lidské tělo, tak myšlenky mohou paralyzovat naše skutky a náš život s Bohem. Pochopitelně ale platí i opak.
Mám za to, že díky internetu, knihám a některým sdělovacím prostředkům existuje mnoho krásných věcí, které mohou stimulovat naše myšlení. Na druhou stranu máme zkušenosti i s tím, že masmédia, internet atd. se mohou stát kanálem, kterým proudí do mysli věci velmi zlé a devastující. Mnoho zlých a špatných věcí, kterých jsme se dopustili, možná mělo počátek v tom, nad čím jsme přemýšleli a na co jsme se třeba dívali.
Když člověk udělá dietní chybu – tedy vpustí do zažívacího ústrojí nepatřičné jídlo, je mu v lepším případě zle, v horším skončí v bolestech v nemocnici, v nejhorším případě může i zemřít. Když křesťan udělá „dietní chybu“ v duchovním životě a vpouští do sebe nepatřičné myšlenky, obrazy, postoje a názory, v lepším případě si to včas uvědomí a zastaví se, v horším případě to vážně naruší jeho vztah s Kristem a v nejhorším případě se dostaví duchovní smrt – tedy naprosté odcizení se Kristu. Léčba existuje a jmenuje se prevence – konkrétněji; přemýšlení nad tím co jíme, tedy co do své mysli vpouštíme.
Fil 4,8 Konečně, bratří, přemýšlejte o všem, co je pravdivé, čestné, spravedlivé, čisté, cokoli je hodné lásky, co má dobrou pověst, co se považuje za ctnost a co sklízí pochvalu.

Žádné komentáře: